FITUG e.V.

Förderverein Informationstechnik und Gesellschaft

Reed and Google in talks to share revenue

[Ich zitiere aus einer halboeffentlichen e-Mail einer hier ungenannt bleibenden Person: "Alle die etwas sensibilisiert sind für die Probleme und Folgen, die sich aus der sogen. Zeitschriftenkrise ergeben, müssten bei der Mail unten misstrauisch werden. Jetzt ist ja eine Erungenschaft der ständig wachsenden open access Bewegung, dass Autoren (mit Einwilligung bestimmter Verlage) neben der Veröffentlichung in einer etablierten Zeitschrift, ihre Arbeiten auf einen Institutsserver ohne Zugangsbeschränkung ablegen dürfen. Die Mail unten verstehe ich so, dass Google im Auftrag von Reed-Elsevier dafür sorgen soll, dass diese frei zugängliche Version eines Artikels von einem potentiellen Endnutzer möglichst nicht gefunden werden soll. Dieser Endnutzer soll zu dem kostenpflichtigen Angebot von Reed umgeleitet werden. Mir scheint diese Absprache von Reed mit Google der Versuch zu sein, die Möglichkeit des 'self archiving' innerhalb der open access Bestrebungen zu unterlaufen." --AHH]

<http://observer.guardian.co.uk/business/story/0,6903,1307667,00.html>

Reed and Google in talks to share revenue

James Robinson, media business correspondent Sunday September 19, 2004 The Observer

Reed Elsevier is in discussion with internet search engine Google about a possible revenue-sharing agreement.

Executives from the publishing group have had several meetings with Google and are trialling the concept, which would see Reed receive a small payment for each user directed to one of its websites.

Reed's scientific publishing business generates around a third of the group's profits, and some industry analysts regard Google and other search engines as potential competitors.

Reed charges subscribers to its medical journals, which include The Lancet, thousands of pounds a year, but it has invested millions of pounds in moving some of its content online through its Science Direct service and other websites. Its total online revenue has increased from £120 million to £1.2 billion over the past 10 years.

Many scientists post their research on university websites, which can be accessed free of charge. Google directs its users to Reed's sites, but Reed does not now receive a share of the revenue generated by the traffic.

Google has similar revenue-sharing arrangements with other companies, but a deal with Reed would be one of the biggest of its kind. Reed could come to similar agreements with Yahoo and Microsoft

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