[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

internet art by wolf kahlen



Would you like to see an exiting interactive internet art piece by the
German media artist Wolf Kahlen,
media pioneer since 1969 ?

The following texts are press materials,
do not mind the repetitions please

Dear Art Concerned Ones,
we believe that the net despite general believe is a medium for any kind of
audiovisual material, not an overemphasized verbal one only. And we prove
it.
Cross-cultural understanding should not carelessly abandon the power of the
visual.
The art piece by Wolf Kahlen comes along with visual experiences of the
middle age on one hand, with  net media-immanent on the other. We invite you
to check yourself.
Like more than 900 who did already. The piece needs the infinite
interference of more and more users to breath in and out. The process of
this interactive inhaling and exhaling
 is the message.


The internet kissed awake conceptually.
Step into the net.
Open www.wolf-kahlen.de

Take part in the dying and rebirthing of an
impermanent piece of art. Experience your very personal active (kind of
karmic) part in the dissolution of one and in the  configuration of another
image. Print the three pages of  a process, which only you can see, unless
you want them pass by unnoticed by others. The prints shall be numbered and
signed simultaneously, as you print them. They are free of charge given away
by the artist as his 60th anniversary present (Edition Ruine der Kuenste
Berlin). You are then collector in part of the worldwide virtual Public
Collection. Any unprinted piece is lost in space and time.
Only the remaining ones, summed up, are able to reshape the entity of the
four dimensional piece. The piece is called Selbst-los / Self-less
and has started on Thursday,
 January 6th, 2000 at 24 hours Berlin Time
At 23 hours at London (GMT), at 18 hours at  New York, on January 7th at
4.30 a.m. hours at Delhi, at 7 a. m. at Peking, at 8.a.m at Tokyo, at 9.a.m.
at Sidney Time. The piece is actually eternal, as long as the servers serve
it.
We keep running it at least until January 7, 2003
                                                          On Jan.7th,
a three year long retrospective exhibition in ten parts has opened at the
RUINE DER KUENSTE BERLIN. Have a look
 www.snafu.de/~ruine-kuenste.berlin










EINLADUNG
Können Sie sich einen sinnvolleren und schöneren Ort als die Ruine der
Künste Berlin für eine Ausstellung über Vergänglichkeit vorstellen? Wolf
Kahlen: Über Vergänglichkeit/ On Impermanence Teil II der dreijährigen
Retrospektive 15. April
bis 15. Juli 2000, täglich 15-19 h
Ruine der Künste Berlin Hittorfstr. 5
14195 Berlin-Dahlem U1 Thielplatz
Tel. 831 34 35  Fax 831 3708
 ruine-kuenste.berlin@snafu.de
Eröffnung Freitag, 14. April 19 h
Weiterhin im Internet das interaktive Triptychon zum Ausdrucken: Selbst-los
/Self-less als Geschenk der Edition Ruine der Künste Berlin unter
www.wolf-kahlen.de
Ruine der Künste Berlin
Hittorfstr. 5    14195 Berlin-Dahlem   U 1 Thielplatz  Tel 831 34 35  Fax
831 3708
ruine-kuenste.berlin@snafu.de  www.snafu.de/~ruine-kuenste.berlin

Wir möchten Sie schon jetzt aufmerksam machen auf die Fortsetzung der Reihe
anlässlich unseres 15-jährigen Bestehens (1985 - 2000)
Wolf Kahlen
Retrospektive 2000-2003
Teil II
Über Vergänglichkeit / On Impermanence
Diese Ausstellung versammelt wieder Eckpunkte der über 4o-jährigen
konzeptuellen  und prozessualen Arbeiten Wolf Kahlen's aus allen
Medienbereichen,
die speziell mit dem Thema der Vergänglichkeit verbunden sind:
Den Staub hinter den Bildern C-D Friedrich's in der Hamburger Kunsthalle
1971
(s. Postkarte in Anlage); eine 40 Meter lange Bildrolle von durch das
Meereswasser während eines Schiffsuntergangs entstandenen/aufgelösten Photos
des 'Paradieses' Galapagos 1980; von Photos, die wie Teeflecken und
Teeflecken, die wie Photos aussehen; von Schatten, die über leere
chinesische Rollbilder gleiten 1996 (siehe Postkarte in Anlage); von auf-
'genommenen', aber nicht entwickelten Photos 1977,
Ikonen der konzeptuellen Photographie.
Wolf Kahlen, dessen intermediale Ansätze seit den Endsechzigern noch heute
fruchtbar sind und viele Künstler weiter anregen, zeigt sich in den 10
Teilen seiner Retrospektive in seinen Facetten, zeigt seine Arbeiten als
jahrzehntelanges, wiederholtes Arbeiten an Phänomenen, die hier gruppiertt
werden.
Wir möchten Sie bitten, schon jetzt einzuplanen, auf diese Ausstellungen
aufmerksam zu machen: Teil II vom
15. April - 15. Juli
täglich 15 - 19 h
Die weiteren Teile werden sein: Ephemere Stücke, Licht-be-zeichnungen,
Nichts als Staub, Vor Ort-Arbeiten, Aleatorische Stücke, Raumsegmente und
Architekturen, Textstücke, Forschungen in Tibet und der Mongolei...
Wir sind für Auskünfte für Sie da unter: ruine-kuenste.berlin@snafu.de und
können Ihnen weitere Photos zur freien Publikation zur Verfügung stellen.
Die beigefügten Postkarten können Sie auch benutzen.

Weiterhin läuft im WWW sehr erfolgreich die Internet-Arbeit Selbst-los
/Self-less von Wolf Kahlen, die als Geschenk unserer Edition Ruine der
Künste Berlin kostenlos ausdruckbar, interaktiv zu sehen und zu hören ist
unter: www.wolf-kahlen.de




Wolf Kahlen
Über Vergänglichkeit / On Impermanence
Teil II der zehnteiligen Retrospektive 2000-2003
(Nicht wahr?. Erkennen mit Hilfe der Künste)
Sie und Ihre Freunde sind sehr herzlich eingeladen
zur Vernissage am Freitag, den 14. April 2000 um 19 h
Teil II
Ist vom 15.April -15.Juli 2000 täglich von 15-19 h geöffnet.
Ruine der Künste Berlin
Hittorfstr. 5 14195 Berlin-Dahlem, U1 Thielplatz
Tel 030-831 3435, Fax 030-831 3708,
email ruine-kuenste.berlin@snafu.de,
home www.snafu.de/~ruine-kuenste.berlin

Weiterhin (2000-2003) im World Wide Web
als Geschenk der Edition Ruine der Künste Berlin
zum Ausdrucken die interaktive, signierte und nummerierte Arbeit
Selbst-los /Self-less
die sich mit jedem Sammler, der sie aufruft, verändert
unter www.wolf-kahlen.de

Ruine der Künste Berlin / Wolf Kahlen / artery

Wolf Kahlen is one of the most versatile and innovative artist of the last
forty years. He creates art with every possible means, in almost all the
genres, and he does so with breath-taking speed. He resembles an active
basketball player in progress rather than a practically thinking chess
player. For the intermedia, or media sculptor - as he refers to himself when
called upon to put a name to it - has always worked like a nomad, travelling
from place to place. And so often there is not much time, although he might
prefer to visit all the countries on the Himalayas repeatedly and for longer
periods, working for the King of Bhutan (1965), or exhibiting and teaching
in museums in eastern Asia.
A single nomad far away from groups. styles or trends, he is physically and
spiritually close to places and people who live in contexts other than the
western, seeking these out with complete empathy, attempting to understand
though a sensual state of being there, of having arrived.
His aim is to then be able to work in context, to take out and to give back,
if both are possible. His works are scattered all over the world, therefore,
and each collector knows a different Wolf Kahlen.
He is not only a video pioneer (video sculpture: Young Cliffs 1969), the
initiator of conceptual photographs (Photo Light Card) and photo
performances (Breathing in and out with Edvard Munch: sludge developed,
unfixed photos since 1972), but also a painter (until 1965), sculptor,
producer of printed graphic works, films, sound sculptures, books and texts,
and an architect. And not least, he has made his name as an expert on Tibet,
filming in a doubly sensitive way in Tibet, Mongolia and China (since 1986),
leaving an impression wherever he goes. Some artists have successfully
fished his torrent of ideas, taken the time to adopt, and in some cases
develop further, his sensitive perceptions - something he himself has never
been able to do, since in every sense he had already moved on. It is the
comparative haste which means theat each of this different works is only
known in Aachen or New York, in Taipeh or in Zurich, because he has usually
exhibited them only once. But they are always media immanent, related to
place, well-focussed works full of energy: concepts translated into material
and therefore ultimately sensual answers to his dual question.
„Nicht wahr?“ (True, isn’t it?) is the title of the year long retrospective
in six parts taking place in the Ruine der Künste, Berlin, beginning on the
artists sixtieth birthday, 7th January 2000: „loud and quiet images“,
„images of no/one exhibition“ „nothing but dust“, „pure chance“, „ephemeral
pieces“, „alignments“, „light definitions“. In search of the reality of the
thousand realities - true, isn’t it?
Of course the exhibition begins with an innovation - his online work:
Selbstlos/Self less. Because of global distribution, this is a work which
partly dies with each person who seeks to possess it, an image which
disintegrates pixel for pixel, modified for each „collector“, arriving in a
more and more dissolved state until completely extinct. And which comes
alive again on another page, in a second image which reconstructs itself dot
by dot.
Collectors who prefer to have something in hand, despite the ephemeral
character, can print out „their“ three part work in three original sheets. A
dying image, an empty one with the „lost pixel for which one is responsible
“. Impossible to experience as an“entire“ work, it exists in virtual
composition within time and place - in a virtual museum. Another media
immanent hit, something we have waited for in the Web for then years. It
touches the nerve of global confusion (every Web client is responsible for
the death/life of the work), of e-commerce (the print-outs are numbered and
signed gifts), of the ego-trip (Kahlen dissolves himself), of material
attachement (no-one really possesses the piece), of fear of personal and
world death (a new image returns when the old one dies).
And again, each collector knows a different Wolf Kahlen. What does the real
one actually look like?

www.wolf-kahlen.de

Ruine der Künste Berlin-Dahlem
Hittorfstrasse 5
daily from 3 pm to 7 pm
for the full year
Ruine der Künste Berlin
1.April 2000
Über 1200  Sammler
 und  'User'  weltweit haben die Internetgraphik
Selbst-los /Self-less von Wolf Kahlen
seit dem 7. Januar  im WWW angeklickt und ausgedruckt. Bisher also über 700
Unikate. Das klingt viel, ist aber im globalen Rahmen erst der Anfang eines
Auf- und Abbauprozesses eines (zweier) Bilder, eines Kunstwerks, das erst in
der Gänze mehrerer Durchläufe oder ideal gesehen, eines infiniten Werden und
Vergehens in die volle Existenz tritt. Alle Teilstücke sind zwar einzigartig
und daher schon kostbare Arbeiten, aber gleichzeitig virtuelle Teile eines
zusammenhängenden komplexen Ganzen, das nie wieder zusammengetragen werden
kann. Tatsächlich also Objekte eines Virtuellen Museums.
Wollen Sie uns helfen, dass diese Arbeit sich weiter verwirklicht?
Wollen Sie bitte einmal hineinsehen und darüber berichten.?
Wir schicken Ihnen einen originalen Satz von heute: No. ... signiert, so wie
ihn sich jeder 'user' ausdrucken kann, mit Ihrem persönlichen Pixel. Wenn
Sie ihn sich nicht selber ausdrucken wollen.
Wenn Sie mehr wissen wollen, rufen Sie Wolf Kahlen selbst an
831 37 08 oder
wolf-kahlen@tu-berlin.de
oder uns in der Ruine und wir vermitteln weiter
(831 34 35 oder ruine-kuenste.berlin@snafu.de
oder informieren Sie sich über die Ruine der Künste Berlin unter
www.snafu.de/~ruine-kuenste.berlin

Am allerbesten klicken Sie das Stück selbst an: SELBST-LOS /SELF-LESS.
www.wolf-kahlen.de


Die Triptychon-Graphik können Sie zum Abdruck frei nutzen, wenn Sie wollen.
In dem Zusammenhang wäre es auch schön, wenn Sie über Wolf Kahlen's
Retrospektive berichten würden, oder nur über diese?
Mit freundlichen Grüssen
Barbara Helke (Ruine der Künste Berlin)